mandag 15. november 2010

Språkutvikling i ungdomsskolen

Jeg har merka at ungdom bruker veldig mye rasistisk rettet språkbruk, spesielt gutter. Jeg har hovedsakelig 8 klasse, så jeg valgte å observere dem i forhold til språkbruken i 10 klasse i midttimen, fordi 8 klassingene virka mer høflige i språkbruken enn det 10 klassingene gjorde. I friminuttet ble jeg ganske overrasket over at jeg hadde tatt feil. Det viste seg at 8. klassingene har mye mer respekt for lærere, eller de voksne på skolen, enn hverandre. Derfor hadde jeg ikke merka dette i timen, fordi de var så høflige. I midttimen kalte de hverandre ting  og snakket om ting på en helt annen måte enn i klassen. Men samtidig er de mindre utviklet i den "dårlige språkbruken" enn det 10 klassingene er.

Gutter er som sagt mer røffe i språket og kaller folk ting før de tenker over hvordan den andre kan reagere. Jenter er mer forsiktige i språket, med unntak. Det vil si at jenter kan ofte ha en "kort lunte" i ungdomstiden, og kan fort slenge ut med et ord eller to. Men gjennomsnittlig er det mer naturlig for gutter enn jenter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar