onsdag 2. mars 2011

Forsøksbesøk

Onsdag 2 mars fikk vi besøk av selveste Åsmund! Han skulle vise oss forskjellige forsøk som vi kunne vise videre ute i praksis med barn og unge. Første forsøk het: Knuser koppen. Som gikk ut på at vi hadde en 1 meter lang tråd hvor det var knyttet et kronestykke i den ene enden og et krus i den andre. her kommer friksjon inn i bildet, hvor vi skulle gjette hva som skjedde med koppen. 

Forsøk nr to var å tenne på en tom tepose hvor vi skulle se hva som skjedde da den hadde brent opp. Forsøk nummer tre gikk ut på å ta en tom brusboks og la vannet koke og fordampe. deretter skulle vi ta den tomme boksen, hvor vannet hadde fordampet, og legge den opp ned i en beger med vann i. Boksen reagerte ved å trekke seg innover veldig fort.

Alle disse forsøkene var veldig fascinerende, og som Åsmund sa selv; Det er sånne ting man kan gjøre midt i en time for å få opp motivasjonen til barna eller de unge. Jeg følte at denne timen var veldig nyttig og motiverende til hva vi kan gjøre ute i praksis. 

Dette er sånne spennende ting vi burde gjøre mer av i timen, for å få mer motivasjon å øke vår kreativitet i klassen og praksisen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar