onsdag 29. september 2010

Hyttetur til Ommen

Bilde: fra oslo friluftsråds hjemmeside

Første dag: Første dag var det mange nye inntrykk. Vi gikk først ned en endeløs bakke- virket det som ihvertfall! Men etter å ha løpt opp og ned bakken et par ganger til, føltes den ikke så lang lenger. Hytta var en koselig liten hytte som lå langs vannkanten. Og området ble vi fort vandt med. Vann måtte vi ut og pumpe selv, og vi måtte fyre i peisen. Vi fikk en skikkelig hytte- følelse, med andre ord. På kvelden lagde vi taco, og etter mat hadde vi mye sosialt og lekte leker. Underholdningsgruppa gjorde en kjempebra jobb, og hadde mange morsomme leker, hvor de som ville fikk delta. Det var en utrolig god stemning under hyttetaket, og det var ikke en eneste en som så ut til å kjede seg, føle seg alene eller holdt utenfor.

Andre dag: Etter en natt med minimalt med søvn, var det tidlig opp for å lage frokost til resten av gjengen. Vi var en trøtt gjeng på rundt 5 stykker, som lagde en god og sunn frokost med masse godt tilbehør. Etter en god frokost og utvasking av hytta, var vi klare for aktiviteter med Oslofjordens friluftsråd. Da kom det en båt kjørende med Anne- Lise og Nicolai, som skulle lede oss igjennom dagen.

Vi lærte om allmannsretten, hvordan vi skulle ferdes i skog og mark. Vi lærte at det er viktig at vi har sporløs ferdsel, slik at du etterlater et sted slik du ville funnet det selv. Vi lærte også om hvilke rettigheter vi har, som foreksempel at vi kan slå opp et telt 150 meter unna en hytte, med mindre det er privat grunn og du skal være så usjenert som mulig.

Vi hadde mange forskjellige aktiviteter som Anne- Lise sørget for. Vi hadde en lek som ble kalt 30-leken, hvor vi skulle slå en terning og finne de forskjellige postene. De forskjellige lagene måtte ha en dyrelyd, slik at de kunne kalle på hverandre hver gang de fant den rikige posten.

Nicolai viste oss hvordan vi skulle fyre opp et bål, og deretter skulle vi prøve selv. Vi ble delt inn i grupper og deretter bedt om å finne tørre kvister og bark til å fyre opp bålet med. Det eneste vi fikk utdelt var en vedkubbe, en fyrstikk og en kjele med vann som vi skulle koke opp før de andre gruppene. Gruppa mi samarbeidet bra med å bygge bålet, stødig og slik at det fikk nok luft, samtidig som bålet var palssert på et sted det ikke blåste for mye. Og før vi vsste ordet av det, var bålet tent og vannet kokte.

Etter vi hadde tent opp bål, hjalp vi til med å skjære opp grønnsaker og kjøtt til woken, og nøtter og epler til dessert. Middagen stekte vi på bålet og den ble veldig vellykka. Samme med desserten.

Etter vi var gode og mette hadde vi en lek hvor vi skulle finne myke, harde, ting som begynner på forskjellige bokstaver og fine ting. Etter det lagde vi nisser/troll av emner vi fikk, og spikket dem til og malte dem de fargene vi ville.

Hytteturen var veldig vellyka og jeg tror alle dro hjem med en god følelse! :)

Utplassering i barnehage

I uke 38 var jeg utplassert fire dager i barnehage. Det var en ny og spennende opplevelse, med tanke på at jeg aldri har hatt utplassering i en barnehage før. Første dagen fikk jeg mulighet til å være med et barn som hadde problemer med motorisk utvikling på trening. Den timen var styrt av en fysioterapeut, som ledet en gruppe med barn (alle med forskjellige funksjonshemninger) til å gjøre forskjellige bevegelser, til å styrke de forskjellige funksjonshemningene. Musikk var et viktig hjelpemiddel, som var med på å motivere barna.

 Jeg snakket med fysioterapeuten etter aktiviteten, og hun forklarte at mange av funksjonshemninger kan komme av enkle ting som overbeskyttelse hjemmefra. Enkelte foreldre lar ikke ungene få lov til å gjøre ting selv, fordi de er redd for at barna deres skal skade seg. Men det de fleste foreldre da ikke vet, er at de hindrer faktisk barnets motoriske utvikling, og at barnet kan få større skader av det i ettertid enn forventet. Jeg er veldig glad jeg fikk lov å være med på aktiviteten, nettop fordi jeg lærte utrolig mye på bare den ene timen jeg var der.

Jeg fikk også være med på å lage innbakte pølser med de største barna og legge puslespill med de små. Jeg fikk lov å velge selv om jeg ville være oppe med de store barna eller nede med de små barna, så jeg valgte å gå litt fram og tilbake. Barna var lette å få kontakt med, spesielt de små lot seg lett bli avhengig av de nye "tantene" som kom. Og denne "tanta" viste seg å være meg denne gangen.

Noe annet spennende de eldre barna hadde var "skoleknertklubb". Den var for barn som var klare for skolen til våren. De lærte ting som at man skulle rekke opp hånda før man skulle si noe, oppgaver man ofte fikk på skolen, og hvordan et skolebarn skulle oppføre seg. Alle barna var veldig flinke til å følge med på læreren og rekke opp hånda når de lurte på noe. Så man merket at barna hadde fått god trening av "læreren" sin.

Jeg var veldig fornøyd med vanlget av barnehage, og arbeidsmiljøet der var upåplagelig! Alle var veldig imøtekommende, og flinke til å finne forskjellige aktiviteter som kunne være spennende og lærerikt for meg. Neste gang jeg drar i en barnehage, håper jeg på at jeg får være med på tur i skogen, eller delta på en annen tur utenfor barnehagen, slik at det blir litt mer variasjon og andre utfordringer i hverdagen.