Bilde: fra oslo friluftsråds hjemmeside
Andre dag: Etter en natt med minimalt med søvn, var det tidlig opp for å lage frokost til resten av gjengen. Vi var en trøtt gjeng på rundt 5 stykker, som lagde en god og sunn frokost med masse godt tilbehør. Etter en god frokost og utvasking av hytta, var vi klare for aktiviteter med Oslofjordens friluftsråd. Da kom det en båt kjørende med Anne- Lise og Nicolai, som skulle lede oss igjennom dagen.
Vi lærte om allmannsretten, hvordan vi skulle ferdes i skog og mark. Vi lærte at det er viktig at vi har sporløs ferdsel, slik at du etterlater et sted slik du ville funnet det selv. Vi lærte også om hvilke rettigheter vi har, som foreksempel at vi kan slå opp et telt 150 meter unna en hytte, med mindre det er privat grunn og du skal være så usjenert som mulig.
Vi hadde mange forskjellige aktiviteter som Anne- Lise sørget for. Vi hadde en lek som ble kalt 30-leken, hvor vi skulle slå en terning og finne de forskjellige postene. De forskjellige lagene måtte ha en dyrelyd, slik at de kunne kalle på hverandre hver gang de fant den rikige posten.
Nicolai viste oss hvordan vi skulle fyre opp et bål, og deretter skulle vi prøve selv. Vi ble delt inn i grupper og deretter bedt om å finne tørre kvister og bark til å fyre opp bålet med. Det eneste vi fikk utdelt var en vedkubbe, en fyrstikk og en kjele med vann som vi skulle koke opp før de andre gruppene. Gruppa mi samarbeidet bra med å bygge bålet, stødig og slik at det fikk nok luft, samtidig som bålet var palssert på et sted det ikke blåste for mye. Og før vi vsste ordet av det, var bålet tent og vannet kokte.
Etter vi hadde tent opp bål, hjalp vi til med å skjære opp grønnsaker og kjøtt til woken, og nøtter og epler til dessert. Middagen stekte vi på bålet og den ble veldig vellykka. Samme med desserten.
Etter vi var gode og mette hadde vi en lek hvor vi skulle finne myke, harde, ting som begynner på forskjellige bokstaver og fine ting. Etter det lagde vi nisser/troll av emner vi fikk, og spikket dem til og malte dem de fargene vi ville.
Hytteturen var veldig vellyka og jeg tror alle dro hjem med en god følelse! :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar