Jeg har merka at ungdom bruker veldig mye rasistisk rettet språkbruk, spesielt gutter. Jeg har hovedsakelig 8 klasse, så jeg valgte å observere dem i forhold til språkbruken i 10 klasse i midttimen, fordi 8 klassingene virka mer høflige i språkbruken enn det 10 klassingene gjorde. I friminuttet ble jeg ganske overrasket over at jeg hadde tatt feil. Det viste seg at 8. klassingene har mye mer respekt for lærere, eller de voksne på skolen, enn hverandre. Derfor hadde jeg ikke merka dette i timen, fordi de var så høflige. I midttimen kalte de hverandre ting og snakket om ting på en helt annen måte enn i klassen. Men samtidig er de mindre utviklet i den "dårlige språkbruken" enn det 10 klassingene er.
Gutter er som sagt mer røffe i språket og kaller folk ting før de tenker over hvordan den andre kan reagere. Jenter er mer forsiktige i språket, med unntak. Det vil si at jenter kan ofte ha en "kort lunte" i ungdomstiden, og kan fort slenge ut med et ord eller to. Men gjennomsnittlig er det mer naturlig for gutter enn jenter.
mandag 15. november 2010
mandag 8. november 2010
OBSERVASJON
Jeg har observert de siste ukene at gutter og jenter er veldig forskjellige i ungdomstiden. Foreksempel forrige tirsdag hvor vi arrangerte leksehjelp, var det kun jenter som kom og ingen gutter. Jenter virker mer som benytter seg av mulighetene som er til å lære mer og få hjelp med ting de lurer på. Gutter er mer som tar det som det kommer, og finner ut av det meste selv eller ved hjelp av nettet. Jeg har også observert at jenter mer mere glad i å sitte inne i midttimen og snakke, henge i gangene, spille spill, tegne eller øve til prøver. Guttene er mer aktive og går i hallen for å spille fotball, spiller ping pong i gangene eller trene på styrkerommet. Fåtallet av guttene henger med jenter og har det gøy. Jeg har observert at i denne alderen er ikke jenter og gutter like opptatte av å henge med hverandre, som man er i slutten av 10 og videregående. Gutter er mer utviklet i grovmotorikk, mens jentene er mer utviklet i finmotorikk og bruker mest av det.
tirsdag 2. november 2010
NYTT STED, NYE OPPLEVELSER
I uke 42 fikk vi prøve 4 dager på et nytt utplasseringsted. Jeg har valgt ungdomsskole, og var kjempespent på mitt nye utplasseringsted, med tanke på at jeg aldri har jobbet med ungdom før.
Første dagen fikk jeg vite at jeg skulle jobbe i elevbedriften i kantina. Jeg skulle omgås ungdommer som deltok i kantinearbeid, og gjøre diverse ting som trengtes. Spisefri er på 1 time hver dag, og da skulle vi være i hallen og gjøre forskjellige aktiviteter med ungdommene. Vi måtte også ha på oss gule vester det står "zero" på, som et tegn på at vi er personer ungdommene kan gå til hvis de lurer på noe eller trenger noe. "Zero" er et antimobbingprogram som har gjort stor innsats for å følge. Etter midttimen skulle jeg hjelpe svake elever i fag, samt leksehjelp etter skoletid.
Første uka var utrolig spennende og innholdsrik. Første dag ble vi spurt om hva som var målet og forventingene våre for uka. Målet mitt var å bli kjent med elevene og kunne oppleve hvordan man skal balansere å være "kompis" samtidig som man skal være en god rollemodell. Jeg følte jeg fikk det veldig bra til. Og elevene ble vi godt kjent med. Hele uka var vellykka, og jeg føler jeg har valgt et riktig praksissted.
Første dagen fikk jeg vite at jeg skulle jobbe i elevbedriften i kantina. Jeg skulle omgås ungdommer som deltok i kantinearbeid, og gjøre diverse ting som trengtes. Spisefri er på 1 time hver dag, og da skulle vi være i hallen og gjøre forskjellige aktiviteter med ungdommene. Vi måtte også ha på oss gule vester det står "zero" på, som et tegn på at vi er personer ungdommene kan gå til hvis de lurer på noe eller trenger noe. "Zero" er et antimobbingprogram som har gjort stor innsats for å følge. Etter midttimen skulle jeg hjelpe svake elever i fag, samt leksehjelp etter skoletid.
Første uka var utrolig spennende og innholdsrik. Første dag ble vi spurt om hva som var målet og forventingene våre for uka. Målet mitt var å bli kjent med elevene og kunne oppleve hvordan man skal balansere å være "kompis" samtidig som man skal være en god rollemodell. Jeg følte jeg fikk det veldig bra til. Og elevene ble vi godt kjent med. Hele uka var vellykka, og jeg føler jeg har valgt et riktig praksissted.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


